16 Haziran 2010 Çarşamba

PORTAKAL-LİMON KABUĞU REÇELİ


Uzun süredir yazamadığım yazılardan ilki galiba:) Bu gecikme bir hayli uzun sürdü ama en azından önümüzdeki kışa olmadı bahara hazırlık olmuş olsun arşivin bir köşesinde bulunsun.

Portakal reçeli daha doğrusu portakal bana hep kışı hatırlatır. Sanırım benim çocukluğumda henüz mevsimler iç içe geçmemiş ve herşey  galiba vaktinde pazara manava geliyordu. Teknoloji böylesine ilerlememişti, hem üretim, hem saklama, hem ulaşım bu kadar şahane değildi. Heralde bu sayede eskiden adını sanını duymadığımız meyveler sebzeler sofralarımıza gelebiliyor. Teknoloji müthiş... Gerçi böylesi herşeyi allak bullak eden bi teknoloji birilerinin cebini doldurmada mı öncü yoksa bizim hayatımızı kolaylaştırmada zenginleştirmede mi öncü? Fena bir ikilem sanırım her birimizinde süper cevapları vardır. Valla benim ki temkinli olmakta fayda var şeklinde.

Her neyse portakala geri dönecek olursak, daha çok kışı hatırlatıyor derken kıştan çokta yılbaşını hatırlatıyor bana. Portakalın yanında bir de muz tabiiki ve de tombala. Eh yılbaşılar öyleydi galiba eskiden. Tabii ki eskiden reçel aslında meyveleri saklama ve daha sonra da tüketebilmenin bir yöntemiydi. Kurutma gibi, turşu gibi... Ama şimdi daha çok bu yöntemler lezzeti ifade ediyor, işte o zamanda yeni arayışlar başlıyor. David Lebovitz'in blogundan Sevilla Portakalı Marmelatı'nı görünce pek leziz görünmüştü ben de onun tarifini değiştirerek ve yerlleştirerer yeni bir reçel yaptım.

İÇİNDEKİLER 200 g portakal kabuğu, 200 g limon kabuğu, 400 g portakal ve limon suyu, 700 g şeker, 1,5 litre su.

NASIL YAPTIM Önce portakal ve limon kabuklarını ince ince doğrayıp (yaklaşık 5 mm'e 25-30 mm gibi) acısını çıkarttım. Yöntem basit, kabukları temiz içme suyunda yaklaşık bir gün beklettim ama defalarca bu suyu değiştirdim (suyu değiştirmek önemli çünkü kabukların acılığı suya geçiyor). Her değiştirdiğimde kabukların tadına baktım benim için makul bir seviyeye geldiğnde tamamdır dedim. Kabukları süzüp şeker, su ve meyve sularını ilave ettim. Ayrıca portakal ve limon çekirdeklerinide bir tülbente sarıp reçele ekledi. Çekirdekler reçelin daha jölemsi bir kıvama gelmesine yardımcı oluyor. Anladığım kadarıyla çekirdekler pişme sırasında pektinin ortaya çıkmasını sağlıyor bu da jölemdi olmayı sağlıyor. Bu karışımı yaklaşık yarım saat pişirdim, soğuduktan sonra bir gece buz dolabında beklettim. Bu pektin oluşumunu artırmak içindi ama olmasa da olabilecek bir şey yani keyfekeder. Ertesi gün pişrmeye başlamadan önce çekirdekleri çıkarıp attım. Yaklaşık 2-3 saat kadar, kabuklar şeffaflaşıncaya kadar pişirdim. Soğuduktan sonra kavanoza aktardım, söylemesi ayıp pek şahane oldu:)

1 yorum: