22 Ağustos 2009 Cumartesi

ZELİŞLİ PİLAV (İRAN USULÜ PİLAV)

Geçenlerde bir arkadaşımızı İran'dan misafirleri gelmişti onlarla biraz İran biraz Türkiye derken yemeklere kadar sohbetimiz uzadı. Aslında eninde sonunda bu aralar konuyu yemeğe getirmek konusunda bir uzmanlaşma oldu bende. İran komşu ülke olmasına rağmen yemeklerimizde tahmin ettiğimde de çok fark varmış, oldukça farklı baharatlar kullanıyorlar. Açıkçası Osmanlı mutfağında kullanılan ama şimdi unuttuğumuz baharatlar; zencefil, zerdeçal, safran sanırım en fazla kullanılan baharatlarmış.

Zeliş'e gelince yaban mersini benzeri bir meyve ama Zeliş ekşimsi ve yaban mersinin yarısı büyüklüğünde bir meyve. Büyük ihtimalle bizim memlekette de vardır. Yabancı dillerde berry gillerden de bir adı vardır muhtemelen ama Zeliş'de şahane bir isim. Bana Zeliş adı sevimli sarışın bir kızı hatırlatsa da bu meyveye bakınca minyon kızıl saçlı arada da aksilik çıkartacak bir kıza benziyor.

Pilav gelirsek bizim bildiğimiz yöntemlerle yapılmıyor. Kavurma falan filan yok daha çok haşlama ve demleme var. Değişik ve lezzetli bir pilav ama illada törkiş pilav derse insan pilavı bildiği gibi yapıp en son bizim kızılla tanıştırabilir heralde fena da olmaz ama İran pilavı olmaz, işte Zeliş'li İran Pilav'ı.

İçindekiler
1 bardak baldo pirinç (ben kabuklu pirinç kullandım), 1 tatlı kaşığı safran, 2-3 yemek kaşığı Zeliş, 4 yemek kaşığı tereyağ, tuz.

Nasıl Yaptım
Pirinci tuzlu ve oda sıcaklığındaki suda 4-5 saat beklettim. Safranı bir bardak sıcak suda beklettim, su soğuduktan sonra süzüp yıkadığım Zeliş'leri içine attım. Zelişler, pirinçler pişene kadar safranlı suda bekledi. Tuzlu suda beklettiğim pirinçleri süzüp 3 bardak suda haşladım. Pirinçler çokda yumuşamadan ocağın altını kapattım ve süzdüm. Tencereye (tencerenin yüksekçe olmasında fayda var) 1 kaşık tereyağı koyarak erittim tencerenin tabanını iyice yağladıktan sonra haşlanmış pirinçleri tencereye geri koydum ve piramidimsi bir yükselti yapıp tencerenin üzerine 2 kat kağıt havlu örtüp kapağını kapattım. Pilavı  35-40 dakika demledim. Demlenmiş pilavın üzerine erittiğim 3 kaşık tereyağını ardından da süzdüğüm Zelişleri koydum ve pirinçleri ezmemeye özen göstererek biraz karıştırdım. Unutmadan pirinçleri haşlamak dışında ocağın altını hiç açmadım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder